ls Vlinder & Slak trainer ben je iemand die zelf vanuit rust en verbinding de training kan geven, er is veel aandacht voor je eigen ontwikkeling. Zodat jij degene bent die jonge kinderen inspireert en traint om bij zichzelf tot rust te komen, zijn eigen binnenwereld te leren kennen en vanuit verbinding met je hart in de wereld te zijn. Gevoelens van veiligheid, verbinding en vertrouwen zijn de ankers die we ontwikkelen in onszelf tijdens de training en later ook bij kinderen.
Deze opleiding onderscheid zich doordat het jonge kinderen (5-8 jaar) leert mindful te zijn en dat wat ze ervaren in hun innerlijke wereld 'handen en voeten' te geven. Het is inmiddels bekend dat de door mindfulness aangeraakte emoties en ervaringen vragen om een plek om 'te landen', bijvoorbeeld via creatieve verbeelding. Deze opleiding traint je dus tot een integratieve aanpak, waarin methoden en werkvormen pragmatisch en effectief worden afgewisseld en ingezet. Daarnaast is deze methode gebaseerd op een samenwerking tussen jou als trainer, het kind EN de ouders.
Deze methode heeft in het hart de universele verhalen Vlinder & Slak, waarin compassie, aandacht en verbinding centraal staan. Dit is uitgewerkt in een goed onderbouwde training van acht lessen, waarin alle ervaring en kenis van Wendy als opleider bij Arterre, mindfulnesstrainer, iRest Yoga Nidra docent, therapeutisch kinderyogadocent, kindercoach en schrijver samenkomen. Wendy werkt sinds 2006 aan verhalen en materialen met een universele boodschap van compassie en verbinding en maakt dit praktisch en speels toepasbaar.
De verhalen krijgen handen en voeten in een praktisch uitgewerkte methode van acht basislessen, met daarbij behorende audio-opnames van kortere en langere mindfulness- en diepe rust (Yoga Nidra) meditaties voor kind, ouder en jij als trainer.
Want uiteindelijk gaat het vooral ook om jouw eigen houding, de rust en openheid die jij als trainer met je meeneemt en overbrengt op de kinderen.
De Polyvagaal theorie is daarbij een belangrijke basis waar vanuit we naar het kind kijken en onze communicatie en training op baseren. In de training krijg je hierover informatie (en oefening) tijdens de lesdagen en in de syllabus.
Ouders krijgen in de Vlinder & Slak methodiek ervaringen, informatie en ruggespraak aangereikt via de ouderavonden, audio-opnames en gesprekken. In de opleiding is hier uitgebreid aandacht voor.
Kinderen ontdekken hun 'Slakkenkracht en Vlindervleugels' via de basis van mindfulness & rustmeditatie, uitgewerkt op een integratieve manier, zodat het HELE kind JA kan zeggen tegen de rust & veerkracht in zichzelf.
Enkele voorbeelden:
- Stapsgewijze methodieken SLAK en VLINDER waarbij elke letter van deze twee woorden een stapje is in het leren mindful, ontspannen en vol vertrouwen te zijn.
- Heartfulness en hartcoherentie om alles wat het kind voedt en steunt op positieve wijze kracht bij te zetten en bewust te maken
- iRest yoga nidra: diepe rustmeditatie om het zenuwstelsel tot rust te brengen, emotionele en fysieke spanningen los te laten
- Kinderyoga en andere bewegingsoefeningen: om tot rust te komen of juist om energie en vlindervleugels te voelen.
- Verbeeldingskracht via verhalen Vlinder & Slak: hierin herkennen kinderen zichzelf en leren ze van!
- Creatieve Therapeutische verwerking om ervaringen een plek te geven & ik-kracht te versterken
De training Vlinder & Slak is in de afgelopen jaren ontwikkeld voor de Gemeente Nijkerk in het kader van Preventie. Hieronder enkele ervaringen van ouders:
Moeder Fatma: "Ik was echt op zoek naar die rustmomentjes, maar ja, hoe leg je dat uit? Vlinder en Slak is daar ideaal voor en dat blijven we erin houden! Ze heeft nu een SLAK plekje met een matrasje, kussentje en een knuffeldeken. Ik heb bij de kringloop een oude MP3 speler gevonden en daar ga ik de audio’s opzetten. Ze wil het liefst met mij luisteren en knuffelen, maar soms is het ook fijn voor haar om op haar eigen rustplekje de audio te luisteren."
Moeder Mirjam: "Hij kan zijn gevoelens meer overzien, hiervoor werd hij erdoor overspoeld. Hij kan het nu makkelijker verwoorden, is rustiger geworden hierin. Dat zien we ook bij zwemles, daar kan hij zich nu makkelijker concentreren."
Moeder Nienke:"‘Tot nu toe had ze heel veel moeite met haar gevoelens, dan was ze alleen maar boos, boos, boos. Nu kan zij benoemen waar ze mee zit, of wat ze graag wil. Dan pakt ze haar ‘volle hoofd’ tekening erbij en zegt ze: ‘ik heb teveel taakjes!’. Dat geeft mij als moeder echt rust, omdat ik dan weet wat er speelt. Het geeft me voldoening dat ik haar dan kan helpen."